Obecnie rynek motoryzacyjny przechodzi przemianę, w efekcie czego w nowoczesnych samochodach coraz częściej montowane są reflektory LED-owe. Dawniej symbol wyższej klasy i jakości, teraz staje się nieco tańszy, choć wciąż nie wyparł całkiem klasycznych lamp halogenowych. W międzyczasie mignąć mogą jeszcze lampy ksenonowe. To jak, które światła są najlepsze dziś? Jak wyciągnąć żarówkę halogenową LED?
Jak działają lampy LED-owe?
To właśnie LED-y uchodzą dziś za lampy najlepsze i najdokładniej oświetlające drogę. Koszty ich produkcji stale spadają, co sprawia, że niedługo i cena przy zakupie auta powinna nieco zmaleć. Nieco, bo tak naprawdę dalej będą uważane za produkt premium, w który warto zainwestować. Lampy LED składają się z różnych modułów, które wspólnie umieszczane są w reflektorze. Inny jest jednak ich sposób działania.
A czy wiesz dlaczego żarówka LED świeci po wyłączeniu? Powodów może być kilka.
Podstawowa różnica to efekt grzania „do tyłu”. Zarówno halogeny, jak i ksenony wydzielają ciepło, rozgrzewając się, i kierują jego wektor przed siebie, czyli w kierunku snopu światła. W przypadku LED-ów jest inaczej – one rozgrzewają się wstecznie, więc nagrzewają płytkę, do której są przylutowane. W ten sposób zdecydowanie zwiększają swoją temperaturę, a przez to gorzej świecą. Wiąże się to po pierwsze z chłodzeniem, a więc z potrzebą radiatora, a po drugie z koniecznością rozgrzewania reflektorów w inny sposób w okresie zimowym.
Ksenony, czyli wielki szał minionych lat
Innym produktem uważanym do niedawna (a być może także i wciąż) za luksusowy jest system lamp ksenonowych. To specjalny rodzaj lamp wyładowczych, w których konstrukcji jest wiele elementów, które podnoszą cenę. Pierwsze tego rodzaju lampy wymagały spryskiwaczy czy systemu samopoziomowania się świateł. Dotyczy to jednak nie samej lampy, a światła, które produkuje. Wydajność ponad 2000 lm wymagała ich montażu, więc aby zmniejszyć koszty produkcji, zrezygnowano z tego rozwiązania.
Lampy z ksenonem były więc produktem nie tyle lepszym, bo często dobre LED-y były o wiele skuteczniejsze, ile wymagającym. O obniżce wydajności światła ksenony przestały się opłacać. Świecąc nieco lepiej lub wcale nie lepiej od halogenów wciąż wymagają specjalnych lamp do ich produkcji, co sprawia, że wiele osób rezygnuje z nich przy zakupie pojazdu. Co ważne, ich cena również znacząco spadła, więc dziś płaci się więcej, a wcale więcej się nie otrzymuje.
Stare, dobre halogeny, czyli wciąż norma
W większości aut najczęściej spotykamy lampy halogenowe. Są klasyczne, łatwe w wymianie i najtańsze na rynku z całego towarzystwa, ale z drugiej strony popularne halogeny także cały czas się zmieniają. Od wynalezienia żarówki H7 idą stale do przodu i wydajność światła często zbliża się do tego, co oferują producenci w lampach typu LED oraz ksenonach. Trzeba jednak kupować dobrej jakości żarówki, choć nie tylko to się liczy.
W halogenach kluczem jest także dobry reflektor i ustawienie światła. Dzięki właściwemu poziomowaniu żarówki halogenowe mogą osiągnąć naprawdę doskonałe efekty, które pozwalają na widzenie o wiele dalej niż kiedyś. A niska cena produkcji przekłada się na niską cenę montażu, więc najczęściej nie opłaca się przepłacać.